Tips Alami Menangani Bibir Kering dan Pecah
Posted in: Umum

Tips Alami Menangani Bibir Kering dan Pecah

Tips Alami Menangani Bibir Kering dan Pecah

Tips Alami Menangani Bibir Kering dan Pecah
Tips Alami Menangani Bibir Kering dan Pecah

Tips Alami Menangani Bibir Kering dan Pecah. Bibir yang tidak sihat boleh menghadirkan beberap permasalahan di bahagian permukaannya. Permasalahan yang sering timbul yaitu bibir kering dan pecah-pecah. Masalah kesihatan yang satu ini tidak boleh dipandang ringan. Selain menyebabkan perasaan tidak selesa , bibir kering dan pecah juga mengakibatkan rasa sakit yang bahkan boleh diiringi darah.

Apa penyebab bibir menjadi kering ini? Cukup banyak sebenarnya. Berikut ini beberapa diantaranya:
Kelebihan vitamin A juga salah satu penyebab bibir kering.

Selain ubat-ubatan dan materi kosmetik , ternyata ubat-ubatan juga tak sedikit yang mempunyai kesan sampingan bibir kering.
Kekurangan air menjadi penyebab utama terjadinya bibir kering dan pecah-pecah. Kemudian timbul pula kebiasaan menjilat bibir yang disangka bisa mengurangkan problem ini. Padahal , kebiasaan ini justru membuat bibir sering kering.
Merokok tidak hanya menganggu kelembapan bibir anda , tetapi menghilangkan warna serta tekstur mengagumkan bibir anda. Kaprikornus berhentilah merokok sekarang juga.
Bernafas pakai mulut. Misalnya anda sedang berada di ruang minimum udara , biasanya secara automatik verbal anda akan meniru fungsinya untuk bernafas. Dan ini tidak baik , kerana boleh menyebabkan bibir kering dan pecah-pecah.
Luka atau iritasi pada kulit bibir. Contoh pemicunya yaitu makanan dan kosmetik yang anda konsumsi. Untuk problem ini , anda boleh mengatasinya dengan pemakaian lip balm selepas penggunaan kosmetik.

 

Tips Menangani Bibir Kering dan Pecah-pecah

 

Perlu anda tahu bahawa selain menggunakan lip balm untuk membantu melembapkan bibir , sudah banyak bahan-bahan semulajadi yang biasa digunakan sebagai rawatan rumah untuk merawat bibir kering dan pecah. Berikut ini cara semula jadi menangani bibir kering dan pecah yang boleh anda lakukan di rumah.

Scrub Gula
Gula boleh dijadikan scrub untuk menangani problem bibir kering. Anda boleh mencampurkan ½ sudu teh gula dan 2 titis minyak zaitun. Aduk dan tampal scrub ini pada bibir anda. Biarkan mengering selama 5 minit sebelum dicuci pakai air biasa. Untuk menambah kelembapan kulit bibir selepas , aplikasikan lip balm semoga nanti bibir anda menjadi lebih lembut dari sebelumnya.

Timun
Terdapat banyak faedah yang diberikan oleh timun , menyerupai untuk menangani problem mata panda , anda boleh menaruh pada timun. Nah , selain itu , sayur-sayuran berwarna hijau ini juga boleh dipakai untuk Menjaram bibir yang kering dan pecah-pecah.

Tumbuk timun sampai halus , kemudian balurkan pada bibir dan biarkan selama 30 minit. Bilas pakai air biasa , lakukan sehari dua kali sampai tampak hasilnya.

Sumber: https://airborn.co.id/ini-momen-favorit-para-selebriti-untuk-berselfie/