Gejala Sebab Pencegahan dan ubat Demam Berdarah
Posted in: Umum

Gejala Sebab Pencegahan dan ubat Demam Berdarah

Gejala Sebab Pencegahan dan ubat Demam BerdarahGejala Sebab Pencegahan dan ubat Demam Berdarah

Kajian menyeluruh perihal gejala , penyebab , pencegahan , dan obat demam berdarah yang boleh mengancam nyawa apabila tidak segera ditangani dengan betul.

Demam berdarah atau demam denggi yaitu penyakit tanggapan jangkitan virus berjulukan denggi yang disebarkan melalui nyamuk Aedes , khususnya Aedes aegypti betina. Nyamuk ini menularkan virus yang berada dalam air liurnya dengan cara menggigit insan ketika di siang hari , kemudian air liur yang terdapat virus denggi merebak ke seluruh jaringan tubuh yang menjadikan sel darah putih menghasilkan banyak protein untuk menimbulkan gejala.

 

Gejala Demam Berdarah

 

Untuk mengenali gejala demam berdarah yang ringan tidak mudah , kerana banyak juga jenis jangkitan virus (bukan dengue) yang gejala nya hampir sama , misalnya demam atau panas selama beberapa hari. Sementara jangkitan berat dari virus dengue akan menimbulkan banyak isyarat daripada tubuh yang berlaku secara tiba-tiba mirip sakit kepala , sakit otot atau sendi , dan ruam kulit (bintik merah).

Baca Menyembuhkan demam berdarah dengan faedah buah kurma

Pada fasa awal , pesakit akan mengalami demam yang bersuhu tinggi , panas tubuh mencapai 40 darjah Celsius atau 104 darjah Fahrenheit. Setelah itu pesakit akan mencicipi sakit kepala (febrile) yang berlangsung selama 2 sampai 7 hari. Pada fasa febrile ini biasanya gejala yang dirasakan pesakit disertai ruam pada kulit. Pada hari pertama atau kedua ruam akan kelihatan kemerahan mirip kulit yang terkena panas. Selanjutnya (pada hari ke-4 sampai ke-7) ruam ibarat campak.

Demam tinggi yang dirasakan oleh pesakit akan reda selepas memasuki fasa kritikal yang berlangsung selama sampai 2 hari. Pada fasa ini , cecair boleh terkumpul di dada dan abdomen tanggapan berlaku kebocoran kecil pada pembuluh darah. Cecair tersebut akan terus keluar yang menjadikan berhentinya peredaran darah di dalam tubuh.

Pada masa fasa penyembuhan , cecair yang keluar tanggapan kebocoran pembuluh darah akan masuk kembali ke dalam fatwa darah. Pesakit biasanya akan pulih secara beransur pada tahap ini , kurang lebih 2 sampai 3 hari. Pada fasa ini pula tak jarang pesakit kehilangan kesedaran atau kejang tanggapan otak yang terpasok cecair berlebihan. Ada pula yang mencicipi gatal-gatal yang teruk dan degupan jantung yang lemah.

Sebab Demam Berdarah

Virus denggi yaitu virus yang menjadi penyebab seseorang terdedah demam berdrah. Virus ini pada mulanya menyelinap dalam tubuh kemudian hidup di sel yang menuju terusan pencernaan nyamuk. Kira-kira 8 hari 10 hari berikutnya , virus akan merebak ke kelenjar liur nyamuk , daerah pengeluaran air liur atau ludh atau air liur. Oleh kerana itu , nyamuk yang menjangkiti seseorang dengan cara digigit sama saja dengan mengoper atau memindahkan virus dengue bersama air liur nyamuk ke dalam tubuh manusia.

Awalnya virus tidak membahayakan kerana masih melawan sistem pertahanan tubuh dari derma sel darah putih. Lama kelamaan virus menghasilkan semula (atau memperbanyak diri) sehingga sistem kekebalan tubuh tidak berpengaruh menahan serangan virus dengue , akhirnya virus berjaya masuk dan merebak dalam rangkaian tubuh.

Mencegah Demam Berdarah Dengue

Gejala , Sebab , Pencegahan , dan ubat Demam Berdarah

Perhatikan keadaan persekitaran dan kebersihan rumah semoga tidak menjadi sarang nyamuk Aedes aegypti yang suatu dikala boleh menggigit atau menjangkiti virus denggi.
Mengikuti tawaran melakukan gerakan 3M: Menutup rapat-rapat tab mandi semoga tidak menjadi sarang nyamuk dan air tidak menjadi daerah perlindungan hasil tetas nyamuk , Membilas tab mandi sekurang-kurangnya 1 ahad sekali untuk memastikan kebersihan tab mandi , dan Menimbun barang tak terpakai mirip tin atau bekas kosong yang berkemungkinan menjadi daerah tergenang air (periuk , pasu bunga , baldi , dan sebagainya) semoga nyamuk tidak bertelur di dalamnya.
Kerana nyamuk dikenali dengn aktiviti “menggigit” pada waktu siang hari , tentunya anda harus menyapu repelant atau lotion anti nyamuk (terutama pada anak-anak). Harus lebih diperhatikan atau ditekankan apabila anda bertempat tinggal di persekitaran yang meriwayatkan banyak pesakit Demam Berdarah Dengue.
Ketika malam hari menjelang tidur sapukan pula lotion anti nyamuk dengan jenama terbaik atau ubat nyamuk bakar , kerana tidak menutup kemungkinan nyamuk ini menjangkiti di malam hari.
Lihat tingkap dan pintu anda , jangan biarkan ada lubang kecil yang berpotensi membuat rumah anda menjadi sarang nyamuk. Pastikan pula ventilasi udara dipasang penapis untuk menjaga kemasukan nyamuk atau serangga lain ke dalam rumah.
Apabila anda mempunyai anak kecil yang masih di anak-anak , boleh menggunakan kelambu (anti nyamuk) di daerah tidurnya semoga tidak terkena gigitan.
Tutup daerah sampah yang sudah tak terpakai , kalau perlu dibuang saja semoga tidak mengeruhkan suasana rumah.

Pos-pos Terbaru